Lue Suur-Keuruu

 
 
Perjantai 24.2.2006
 

Kuvia uudesta kiskobussista


Keuruun kaupunginjohtaja Timo Louna ja emeritusjohtaja Eino Nurmela kokeilivat uuden kiskobussin kyytiä. Molemmat miehet ovat virassaan joutuneet puhuttelemaan Helsingin herroja junayhteyksien säilymiseksi.

Kiskobussit palasivat raiteille

Huolena kahden vuoron supistuspuheet

Tuula Istala

Kiskobussit alkavat liikennöidä Tampereen, Haapamäen ja Seinäjoen radalla maaliskuun kuudennesta lähtien. Tsekissä rakennettu juna teki eilen neitsytmatkansa Keuruun ja Haapamäen raiteille.

Vuoroja ajetaan päivittäin kolme kumpaankin suuntaan Tampereen ja Haapamäen välillä, entisin aikatauluin. Seinäjoen suuntaan ajaa päivittäin yksi kiskobussi, muut vuorot hoituvat veturivetoisella junalla syyskuuhun saakka.

Kun VR uusii kaikki aikataulunsa Lahden oikoradan tullessa käyttöön, myös osa Jyväskylän junaliikenteestä ajetaan kiskobussilla.

Syyskuun kolmas voi olla myös huono uutinen täkäläiselle raideliikenteelle. Silloin iltojen viimeinen vuoro Tampereelta saattaa jäädä Vippulaan, josta aamun ensimmäinen sitten palaa Tampereelle. Seinäjoki-Vilppula -välin yhteydet huonontuisivat.

Kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen totesi vain, ettei syksyn vuoroista voida sanoa vielä lopullista, varmaa tietoa. Maksaja päättää, hän viittasi liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön suuntaan.

Radanvarsikuntien edustajat, joita oli mukana myös eilisellä esittelymatkalla, aikovat lobata ankarasti yhdessä mm. keuruulaisen kansanedustajan Lauri Oinosen (kesk.) kanssa, jotta nämä suunnitelmat eivät toteudu. Muutos tekisi mahdottomaksi päästä päiväseltään esimerkiksi Keuruulta ja Ähtäristä junalla Helsinkiin ja takaisin.

Aluepäällikkö Pekka Söderling esitteli tilastoa, jonka mukaan Haapamäen ja Keuruun osuuksilla liikkuu vuodessa yli 10 000 matkustajaa, samoin Ähtäristä pohjoiseen mentäessä.

Näitä hiljaisempi on Myllymäen ja eläinpuiston väli, jossa tehdään alle 5 000 matkaa vuodessa.

Söderling muisteli vuotta 1993, jolloin Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki -yhteys oli todella vaarassa ja lakkautusuhka todellinen. Silloin ryhdistäytyi Suomenselän rautatieliikenneryhmä ja VR:n silloisen pääjohtajan myötävaikutuksella onnistuivat kääntämään päättäjien päät.

Keuruun silloinen kaupunginjohtaja Eino Nurmela osallistui voimakkaasti taisteluun rataosuuden puolesta, ja nautti eilen hänkin uuden kiskobussin kyydistä. Nykyinen kaupunginjohtaja Timo Louna sanoi, että tätä kevättä ja kiskobussiliikennettä on odotettu kauan.

Louna korosti rataosuuden merkitystä sen varrella sijaitseville kaikille kunnille. Kuusiokunnat Ähtäri mukaan lukien ja Keuruun seutu aikovatkin lämmittää uudelleen suhteita ministeriöihin, Louna vakuutti.

Pihlajaveden kylän sivujen alkuun