Perjantai 24.2.2006
Kuvia uudesta kiskobussista
Keuruun kaupunginjohtaja Timo
Louna ja emeritusjohtaja Eino Nurmela kokeilivat uuden
kiskobussin kyytiä. Molemmat miehet ovat virassaan joutuneet
puhuttelemaan Helsingin herroja junayhteyksien säilymiseksi.
Kiskobussit palasivat raiteille
Huolena kahden vuoron
supistuspuheet
Tuula Istala
Kiskobussit alkavat liikennöidä
Tampereen, Haapamäen ja Seinäjoen radalla maaliskuun
kuudennesta lähtien. Tsekissä rakennettu juna teki eilen
neitsytmatkansa Keuruun ja Haapamäen raiteille.
Vuoroja ajetaan päivittäin kolme kumpaankin suuntaan
Tampereen ja Haapamäen välillä, entisin aikatauluin.
Seinäjoen suuntaan ajaa päivittäin yksi kiskobussi, muut
vuorot hoituvat veturivetoisella junalla syyskuuhun saakka.
Kun VR uusii kaikki aikataulunsa Lahden oikoradan
tullessa käyttöön, myös osa Jyväskylän junaliikenteestä
ajetaan kiskobussilla.
Syyskuun kolmas voi olla myös huono uutinen täkäläiselle
raideliikenteelle. Silloin iltojen viimeinen vuoro
Tampereelta saattaa jäädä Vippulaan, josta aamun ensimmäinen
sitten palaa Tampereelle. Seinäjoki-Vilppula -välin yhteydet
huonontuisivat.
Kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen totesi vain,
ettei syksyn vuoroista voida sanoa vielä lopullista, varmaa
tietoa. Maksaja päättää, hän viittasi liikenne- ja
viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön suuntaan.
Radanvarsikuntien edustajat, joita oli mukana myös
eilisellä esittelymatkalla, aikovat lobata ankarasti yhdessä
mm. keuruulaisen kansanedustajan Lauri Oinosen (kesk.)
kanssa, jotta nämä suunnitelmat eivät toteudu. Muutos tekisi
mahdottomaksi päästä päiväseltään esimerkiksi Keuruulta ja
Ähtäristä junalla Helsinkiin ja takaisin.
Aluepäällikkö Pekka Söderling esitteli tilastoa,
jonka mukaan Haapamäen ja Keuruun osuuksilla liikkuu
vuodessa yli 10 000 matkustajaa, samoin Ähtäristä pohjoiseen
mentäessä.
Näitä hiljaisempi on Myllymäen ja eläinpuiston väli,
jossa tehdään alle 5 000 matkaa vuodessa.
Söderling muisteli vuotta 1993, jolloin
Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki -yhteys oli todella vaarassa
ja lakkautusuhka todellinen. Silloin ryhdistäytyi
Suomenselän rautatieliikenneryhmä ja VR:n silloisen
pääjohtajan myötävaikutuksella onnistuivat kääntämään
päättäjien päät.
Keuruun silloinen kaupunginjohtaja Eino Nurmela
osallistui voimakkaasti taisteluun rataosuuden puolesta, ja
nautti eilen hänkin uuden kiskobussin kyydistä. Nykyinen
kaupunginjohtaja Timo Louna sanoi, että tätä kevättä
ja kiskobussiliikennettä on odotettu kauan.
Louna korosti rataosuuden merkitystä sen varrella
sijaitseville kaikille kunnille. Kuusiokunnat Ähtäri mukaan
lukien ja Keuruun seutu aikovatkin lämmittää uudelleen
suhteita ministeriöihin, Louna vakuutti. |